Week 8 en 9 op de Galapagos Eilanden - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Nikki Stals - WaarBenJij.nu Week 8 en 9 op de Galapagos Eilanden - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Nikki Stals - WaarBenJij.nu

Week 8 en 9 op de Galapagos Eilanden

Blijf op de hoogte en volg Nikki

16 April 2018 | Ecuador, Galapagos Islands

Op zaterdag 31 maart ben ik naar de Galapagos Eilanden gevlogen. Ik ben hier in totaal 9 dagen gebleven, en van te voren had ik nog geen planning gemaakt. Ik had besloten om het eens aan te kijken en het daar wel allemaal 'last-minute' te regelen. Ik kwam aan op Baltra, en vanaf daar ben ik gelijk doorgereisd naar Santa Cruz. Ik had een hostel in de stad Puerto Ayora, en hier heb ik ook gelijk een touroperator gevonden die een goede deal had voor een aantal dagexcursies. Afspraak gemaakt en ik had m'n planning voor de Galapagos geregeld!

Zondag 1 april:
Vandaag ben ik zelf Santa Cruz gaan verkennen. 'S morgens heb ik lekker ontbeten en daarna ben ik naar het Charles Darwin Research Station gelopen. Het Charles Darwin Research Station is een onderzoeksinstelling waar veel verschillende schildpadden zitten. Hier heb ik m'n ogen uitgekeken en ik vond het erg interessant om meer te weten te komen over alle verschillende schildpadden. 'S Middags ben ik doorgelopen naar een strandje genaamd Tortuga Bay. Aan de naam te zien lijkt het alsof daar super veel schildpadden zitten, maar helaas heb ik er geen één gezien! Wel waren er super veel leguanen, die lagen daar met grote groepen op het strand te zonnen. Dit was ook ontzettend gaaf om te zien! Ik heb hier lekker de hele middag op het strand gerelaxed en gesnorkeld in de zee. Op de terugweg ben ik langs de vismarkt gelopen, en hier zag ik mijn allereerste zee-leeuw! Ik had al gelezen dat zee-leeuwen hier overal gewoon op straten en banken liggen, maar ik vond het toch erg apart om dit zo opeens midden in een stadje te zien!

Maandag 2 april:
Vandaag was mijn eerste excursie met de boot. Vandaag ben ik naar Santa Fe geweest. We hebben de hele dag rondgevaren en op verschillende plaatsen gesnorkeld. Ik had nog nooit gesnorkeld en was erg benieuwd naar hoe het zou gaan en wat voor dieren ik allemaal zou zien. We hebben vandaag haaien, zee-leeuwen en heel veel verschillende vissen gezien, super mooi! Ook zagen we een kwal die het niet kon laten om mij te steken..... erg pijnlijk hahaha.

Dinsdag 3 april:
Vandaag had ik ook weer een excursie, nu naar Pinzon. Ook deze dag hebben we weer veel rondgevaren en gesnorkeld. Vandaag kregen we een wetsuit, omdat het water op de plekken waar we gingen snorkelen ontzettend koud was. Ook hier hebben we weer ontzettend veel verschillende dieren gezien, en zelfs een rog! Prachtig! Na de excursie ben ik samen met een meisje dat ik daar heb leren kennen een ijsje gaan eten om de dag gezellig af te sluiten!

Woensdag 4 april:
Vandaag reis ik van Santa Cruz naar Isla Isabela. Met de boot duurde het ongeveer 2,5 uur voor ik daar aankwam en ik ben gelijk doorgegaan naar mijn hostel. Ik had voor die dag al een excursie geregeld dus ik moest snel mijn spullen in het hostel dumpen en toen kwam de taxi me al ophalen. Vandaag ga ik snorkelen bij Los Tuneles. WAT WAS DIT PRACHTIG! WAUW! De mooiste snorkel die ik tot nu toe gedaan heb! We hebben hier ontzettend veel zee-schildpadden en haaien gezien. Wat waren die schildpadden groot!! En mooi! Ook zijn we een grot ingezwommen waar een complete haaien-kolonie op de bodem lag te rusten. Zo gaaf om te zien! Het waren zeker een stuk of 20 - 25 haaien die daar lagen. Ook heb ik vandaag voor het eerst de blauwvoetgent gezien. Dit is een vogel die vooral op de Galapagos voorkomt, en zoals de naam al zegt heeft hij fel blauwe voetjes. Hier wordt hij de 'bluefooted booby' genoemd. Ja, toen ik voor het eerst hoorde dat die vogel ook wel 'booby' werd genoemd keek ik ook raar op hahaha!

Donderdag 5 april:
Vanmorgen heb ik een excursie naar de vulkaan Sierra Negra gedaan. Omdat de vulkaan actief is, was er een deel afgesloten waar we dus helaas niet mochten komen omdat dat te gevaarlijk was. Evengoed was het heel indrukwekkend om bovenop een vulkaan te staan! Later in de middag ben ik terug naar Santa Cruz gereisd, en hier ben ik in de avond weer aangekomen. Ik blijf hier maar 1 nachtje, want morgen reis ik door naar San Cristóbal!

Vrijdag 6 april:
Vanmorgen had ik al ontzettend vroeg de boot naar San Cristóbal, en deze bootreis duurde ongeveer 2 uur. Ik kwam 's morgens al optijd aan en ik ben ook weer eerst naar mijn hostel gegaan. Hier heb ik de fiets gepakt en ben ik eerst rondgefietst over het eiland en daarna naar het strand gefietst. Hier heb ik de hele middag doorgebracht en lekker gesnorkeld en in de zon gelegen.

Zaterdag 7 april:
Vandaag had ik de 360 tour helemaal rondom San Cristóbal. Dit was ook een ontzettend mooie excursie met weer een aantal indrukwekkende snorkels. Vandaag hebben we ook gesnorkeld ergens midden in de zee, bij Kicker Rock. Het was hier ontzettend diep maar daardoor was er een kans dat we hamerhaaien zouden zien!! Helaas hebben we deze toch niet gezien :(
Wel hebben we weer heel veel zee-schildpadden, zee-leeuwen, haaien en pijlstaartroggen gezien. Vandaag was weer een hele leuke dag!

Zondag 8 april:
Vandaag reis ik van San Cristóbal terug naar Santa Cruz. Op de boot kwam ik 2 Duitse jongens tegen waar ik gisteren ook de excursie mee had, en we hadden besloten om deze dag samen door te brengen. Op Santa Cruz hebben we eerst een hostel gezocht en daarna zijn we naar Las Grietas gegaan. Las Grietas is een plaats waar je tussen 2 steilen kliffen door kunt zwemmen, en het water is hier zo helder dat het ook een prachtige plek is om te snorkelen. 'S avonds hebben we zelf gekookt en daarna zijn we lekker een cocktail gaan drinken want helaas was dit mijn laatste avond op de Galapagos!

Maandag 9 april:
Vandaag ben ik vanuit Baltra teruggevlogen naar Guayaquil. Mijn terugvlucht naar Amsterdam gaat pas donderdag, dus ik heb besloten om toch nog één laatste keer terug naar Montañita te gaan (ja alwéér hahaha). Ik ben gelijk vanuit Guayaquil doorgereisd en in de avond kwam ik aan in Montañita.

Mijn laatste paar dagen heb ik dus nog in Montañita doorgebracht, en donderdag 12 april was het helaas zover. Mijn reis van 9 weken was ten einde gekomen, en het was tijd voor mij om weer terug naar Nederland te gaan. Mijn vlucht vertrok 's middags om 16:05 uur vanuit Quito, en vrijdag 13 april kwam ik om 12:30 uur eindelijk aan op Schiphol Amsterdam. Het was heel fijn om papa, mama en Jessie weer terug te zien!

Wat heb ik veel meegemaakt in Ecuador, en deze ervaringen vergeet ik de rest van mijn leven zeker niet meer. Ik heb ontzettend leuke mensen leren kennen, en ik heb de tijd van mijn leven gehad. Ecuador heeft mijn hart gestolen en ik ga zeker nog eens terug naar Zuid-Amerika! ♥

• 16 April 2018 - 18:32

Koos:

Wat een ervaring, die is idd voor de rest van je leven. Is ook aan de foto's (thuis) te zien (big smile) dat het een super ervaring is geweest. Nu weer lekker thuis (al zijn daar de meningen over verdeeld).

• 16 April 2018 - 21:00

Mariet:

Whaauw Nikki...wat heb jij een schat aan ervaringen opgedaan! Te gek!! Dat jij dat allemaal durft?
    Mooie herinneringen voor de rest van je leven! Mooie foto's! Fijn dat je weer heelhuids thuis bent!
    (Zeker ook voor mam, pap en Jessie

• 16 April 2018 - 21:05

Clim:

Wat toch een ervaringen, je straalt van oor tot oor. Dit neemt niemand je meer af. Ik was graag meegegaan naar de Galapagos Eilanden......

• 18 April 2018 - 12:56

Jacqueline En Giel:

Wat hebt je veel gezien en mee gemaakt. Dit zal je, je hele leven lang wel niet meer vergeten. Super !!!! Wel fijn, dat je weer veilig thuis bent. Groetjes.